08 Februari 2009

KE JOHOR BAHRU....


Hari ini, 7 Februari aku bersama keluarga berada di Johor Bahru (JB). Aku ke sini malam tadi, bertolak dari kampung lepas solat Maghrib dengan Kancilku menuju ke Mutiara Rini, singgah kat R&R Machap.

Orang rumahku dah berjanji dengan adiknya (adik ipar aku) nak tidur sana sebab sebelah pagi dia kena pergi Pusat Islam Iskandar (PII) ada majlis perjumpaan Guru-guru Agama seluruh Johor mengenai ISO.

Aku tiba kat Mutiara Rini jam 11.00 malam. Lepas sembang-sembang terus masuk tidur.

Jam 7.00 pagi aku dan keluarga dah keluar menuju PII takut jalan jem, majlis mula jam 8.00 pagi untuk pendaftaran. Alhamdulillah jalan tak jem. Dari Mutiara Rini ke Jalan Skudai terus ke Jalan Pantai Lido trafik bergerak lancar.

Aku terus menuju ke Masjid Abu Bakar nak qadha-hajat, pagi-pagi dah meragam pulak perut ni.
Lepas tu pergi ke tempat parkir PPI, Guru-guru Agama dah mula datang memenuhi parkir di situ. Aku dan anak-anak duduk dalam kereta. Buka laptop, ingat nak surf internet free tak ada pulak wireless yang bukak.

Orang rumah dah masuk kat dewan tempat taklimat. Lebih kurang sejam lebih kat kereta, boring pulak. Anak-anak ajak jalan-jalan, nak masuk zoo pun nak tengok apa, binatang masih tidur!. Aku ronda-ronda, main redah je jalan kat JB tu. Aku singgah kat stesen Petronas beli suratkhabar dan jajan anak-anak. Jalan lagi menuju ke Hutan Bandar, lepak kejap baca suratkhabar.

Hari ni cerita bos aku masuk dalam Berita Sawit akhbar Berita Harian. Terus selak muka surat tu, tak adapun gambar aku kat dalam tu. Masa sesi temuramah ada ambik gambo pekerja dengan bos, tak keluar pulak. Tak glamer la muka tak masuk paper, kata Jumrie yang beriya-iya nak masuk paper.

Tengah baca surat khabar, datang sorang budak perempuan jual buku serta vcd. Tanya anak nak ke buku tu, angguk pulak, keluar RM12 untk beli buku tu. Lebih kurang setengah jam kat situ, pusing balik ke PPI.
Jam 12.30, orang rumah selesai taklimat. Dah janji dengan anak-anak nak singgah Danga Bay. Singgah sekejap. Sebahagian kawasan sedang dibaik pulih. Bawak mereka main buai dah penat bawak pulak ke Rumah Limas. Dah penat pusing-pusing kat Rumah Limas, lapar pulak.

Singgah kat JT Ikan Bakar. Oder minuman dan makanan. Air tembikai, fresh oren dan milo ais. Makan nasi goreng kampung, mee goreng dan nasi ikan leleh dan puyuh.
Air sampai. Siap bawa bil bayar sekali. Tengok bil mak oii mahalnya. Air buah satu gelas RM4, Milo Ais RM3. Kalau kat gerai biasa tak sampai macam tu mahal. Air buah pun cuma RM2.50 paling mahal. Kat kampung milo ais baru RM1.20. Apa boleh buat, dah oder.

Datang pulak nasi goreng kampung dengan mee goreng, RM10, maknanya satu pinggan RM5. Aduhhh mahal giler. Biasa kat kampung baru RM2.50. Yang nasi ikan leleh pun dah meleleh harganya. Sekali je la rasanya makan kat situ. Akan datang bila pergi situ kena bawak mangkuk tingkat le gayanya....

Lepas makan balik ke rumah adik ipar kat Mutiara Rini. Sampai simpang nak ke Gelang Patah aku tersalah masuk lorong terus naik atas, dekat dengan menara MPJBT, pusing balik redah je jalan dalam...akhirnya jumpa jugak jalan ke Mutiara Rini. Masih tak sesat lagi aku kat JB ni.

Penat. Tidur kejap. Lepas maghrib bertolak balik ikut lebuh raya. Dalam perjalanan Wak Hj Wahid telefon suruh main kempling, ada budak U datang 13 orang nak buat kajian tentang kempling. Singgah kat R&R Machap. Sambung perjalanan singgah kat Hentian Yong Peng, lelapkan mata sekejap. Sambung balik perjalanan, sampai kat rumah jam 12 malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan