08 Januari 2010

ULANG TAHUN KELAHIRAN DAN KESILAPAN 12 TAHUN LEPAS.....

Hari ini 8.1.2010 genap usia along Jieha 12 tahun dan wajib membuat mykad. Aku telah berjanji untuk membuat mykad hari ini. Tetapi mykad tak dapat dibuat kerana berlaku kesilapan pada tahun kelahiran. Kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku kerana di dalam surat beranak telah dicetak tahun yang betul tetapi kenapa dalam sistem pangkalan data JPN boleh berlaku kesilapan. Sepatutnya apa yang dicetak sama dengan dalam pangkalan data. Kesilapan 12 tahun lepas hanya dapat disedari hari ini. Mana kecanggihan sistem tersebut. Nasib baik berlaku pada anak aku dan aku terima kesilapan teknikal itu kerana masih ada masa lagi untuk dibetulkan iaitu dalam tempoh 30 hari jika lewat dikenakan denda.

Berikut rentetan peristiwa tersebut:

Satu pagi Jumaat di pejabat Jabatan Pendaftaran Negara Tangkak...

9.00 pagi: Ke SK Parit Kasan ambik along dan terus ke Jabatan Pendaftaran Tangkak..

9.20 pagi: Isi borang dan ambil nombor giliran...

9.30 pagi: Panggilan...proses borang... aku lihat pegawai bertugas membuat panggilan telefon dan aku tak tahu dia menghubungi siapa tetapi borang dan surat beranak along di tangannya. Tak lama kemudian selepas selesai telefon, pegawai tu memberitahu aku...'maaf bang, ada masalah sikit..kat surat beranak tahun lahir anak abang 1998 tapi kat sistem komputer tahun 1997, tapi saya dah call Johor Bahru utk ubah tahun tu, abang duduk dulu nanti saya panggil lagi' .

9.45 pagi: Aku dan along pun duduk sambil menonton tv yang disediakan di hadapan kaunter.

10.11 pagi: Seorang pegawai wanita (mungkin ketua pejabat) memanggil aku..'Encik boleh balik dulu, nanti bila JB dah ok saya hubungi Encik dan encik datang lagi, bagi nombor hp encik...terima kasih...maaf ye encik'

10.15 pagi: balik dengan hampa..dah la cuti kerja, along pun tak dapat belajar..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan