15 Januari 2009

PERGI KOTA KINABALU SABAH BERSAMA BOSS..

Aku kat dalam kapal terbang.

Boss dan Mr Teo ketika menunggu untuk masuk ke kapal terbang di Senai.

Mr Teo dan Bos sedang menikmati makan malam, menu ikan bakar dan udang bakar di KK.

14 DISEMBER 2008 yang lalu aku bersama boss, Haji Mohd Janis dan Mr Teo berlepas ke Kota Kinabalu, Sabah melalui Senai.

Kami naik penerbangan AirAsia, berlepas jam 6 petang dan tiba di Lapangan Terbang Kota Kinabalu jam 8.30 malam. Kami terpaksa tinggalkan majlis perkahwinan Kutip yang sedang berlangsung ketika itu.

Tiba di KK, abang Rosli aka abang Bero menjemput kami bertiga dan dibawa ke hotel penginapan. Abang Wakjaman tu dah datang dari Lahad Datu sejak hari Khamis bersama keluarganya sebab ada urusan imigresen. Kebetulan aku nak datang ke KK, dia pun nak titipkan anak sulungnya Gapur balik ke Semenanjung.

Aku ke KK kerana menemankan boss yang akan mengambil Anugerah Industri Sawit 2007 anjuran MPOB yang diadakan di Magelan Sutera Resort pada 15 Disember.

Malam tu, kami berlima makan ikan bakar, udang bakar dan sotong bakar di gerai tepi laut kat Bandar KK.

Esoknya, 15 Disember, pagi-pagi lagi aku dan bos telah dihantar oleh abang ke Magelan Sutera tempat majlis berlangsung.

Pada majlis itu, boss telah menerima Anugerah bagi kategori Peniaga Buah Sawit Seluruh Malaysia yang disampaikan oleh Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi, Senator Kohillan Pillai.

Selesai majlis, abang menjemput kami dan balik ke hotel. Boss dan Teo rehat kat hotel. Aku dan abang pergi berjalan-jalan di sekitar KK. Puas juga melihat persekitaran KK yang pertama kali aku jejaki ini. Aku juga dibawa ke kampus Universiti Malaysia Sabah.

Selesai pusing-pusing sekitar KK aku balik ke hotel. Lepas tu kami turun lagi ke Pasar Ikan Masin dan Pasar Kraftangan untuk membeli-belah buat ole-ole balik ke Semenanjung. Kami beli udang kering, bilis, ikan terubuk, amplang dan gelang kristal. Selesai membeli-belah balik semula ke hotel dan bersiap-siap untuk check-out jam 6 petang.

Setelah selesai berkemas, kami bertolak ke Lapangan Terbang KK, penerbangan ke Senai jam 8.30 malam. Kali ini kami berempat sebab anak buah Wakjaman, Gapur ikut balik ke Johor. Dia baru lepas ambil SPM. Cuti tinggal kat kampung.

Kami tiba di Senai kira-kira jam 11 malam. Penerbangan malam tu dalam keadaan cuaca yang tidak menentu. Tawakal ajela..
Tak tahu bila nak terbang lagi ke Sabah. Penghujung tahun 2007 lalu Wakjaman sekeluarga dah pergi ke Lahad Datu tempat abang kerja di Felda Sahabat 45, Kg Jeragan, Bandar Cenderawasih sambil jemput emak untuk balik ke Semenanjung.

Seronok jugak dapat melancong walaupun sehari semalam...