27 Januari 2009

TAHUN BARU CINA, PENGANTIN DAN CUCU...


Kesesakan yang berlaku pada hari pertama Tahun Baru Cina di jalan dari Air Hitam menghala Kluang.

Hari ini, 26 Januari 2009, opis tutup kerana menyambut Tahun Baru Cina. Gong Xi Fa Cai untuk rakan Tionghua.

Petang, jam 2.30 aku dan keluarga pergi jemputan tempat Wak Haji Yusof Sawabi kat Parit Haji Idris. Hari tu, 24hb mengarak kat tempat Haji Md Shah Parit Jarum Laut, semalam, 25hb pulak kat tempat Acom Hj Rosman Parit Jarum Darat, kemudian jemputan tempat Haji Md Yat Parit Jarum Laut dan tempat Haji Ismail Simpang 5 Darat.

Hari ni, lepas jemputan, aku dan keluarga serta emak, adik dan Gapur pergi ke Felda Ulu Belitong, Kluang ke rumah kakak, dapat cucu sulung, perempuan. Kiranya aku pun dah dipanggil ATUK, mak pula dah dapat cicit.

Aku melalui tol Pagoh dan keluar tol Air Hitam. Dalam perjalanan menuju ke Kluang, jalan menghala ke bandar Kluang berhampiran Institut Pertanian Air Hitam, sesak teruk, rasa-rasa lebih 3 km kenderaan berbaris panjang, 2 line, merangkak-rangkak geraknya. Kenderaan menghala Air Hitam laju pulak tak jem!

Dalam hati, ada kemalangan ke kat depan. Aku keluarkan 'senjata' aku, Canon PowerShot S5IS dan zoom ke depan. Dapatla tengok kat depan, ada polis buat sekatan jalan raya. Dah hampir tempat sekatan tu, kenderaan jadi satu line. Polis yang jalankan tugas arahkan bergerak, tak ada apapun yang diperiksa...punyalah jenuh berbaris panjang. Lagi sakit hati bila kita dah baris panjang ada sebuah Avanza cilok depan kereta aku. Geram betul masa tu.

Tiba di Felda Ulu Belitong jam 5.40 petang....rehat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan